Tanévkezdés

Barnáné Susa Éva, dietetikus, a projekt szakmai vezetője

Az iskola megkezdésével bizonyára sok család napirendje átalakul. Korábban kelünk, csomagoljuk a tízórait és igyekszünk gyermekeinket időben útnak indítani.

Pár nap biztosan eltelik, mire belerázódunk a reggeli teendőinkbe.

Ha időbeosztásunk engedi, akkor lehetőleg készítsünk reggelit és tízórait, de ne csak a gyerekeknek, hanem a család minden tagjának. Az erre szánt idő és energia rövid és hosszútávon is megtérül, hiszen nemcsak egyszerűen étkezésről, hanem annál többről van szó.

Reggeli minden napnak az alapja, hiszen ebből nyerünk energiát nemcsak a fizikai teendőkhöz, hanem a szellemi munkához is.

Ha nem vagyunk hozzászokva a korai étkezéshez, akkor legalább egy pohár tej, kakaó, vagy tejeskávé elfogyasztásával kezdjük a napot. A gyerekeket se engedjük el üres gyomorral iskolába, hiszen éhesen nem tudnak figyelni órákon, és a tornaórán sem bírják a terhelést.

A tízórai készítésénél vegyük figyelembe, hogy többnyire állva, az iskolaudvaron fogyasztják el a gyerekek, tehát olyan élelmiszert csomagoljunk, amit könnyen el tud fogyasztani és 2-3 órán át tárolható az iskolatáskában.

Természetesen a felnőtteknek is szükségük van a délelőtti étkezésre, akár szellemi, akár fizikai munkát végeznek.

Mind a reggelinél, mind pedig a tízórainál is, fontos a folyadék fogyasztása, ahhoz, hogy szervezetünk megfelelően el tudja látni a feladatait.

A reggeli lehet hagyományos, például egy pohár tejes ital egy péksüteménnyel, vagy úgymond divatosabb, azaz egy csésze tej pár kanál müzlivel vagy gabonapehellyel.

Már az iskolai büfék kínálatában is megfigyelhető az egészségesebbnek mondott termékek szélesebb kínálata, míg egyes termékek lekerültek a polcokról.

Ebből a szempontból, nyugodtabban adhatunk pénzt gyermekünknek, ha nem marad idő tízórait készíteni. Viszont, ha készítünk, akkor lehetőleg mi is az egészségesebb összetételű termékeket válasszuk. Szendvicset korpás vagy teljes kiőrlésű péksüteményből készítsük, sovány felvágottal vagy sajttal és tegyünk bele paprikát vagy uborkát.

Folyadékként ne szénsavas italt tegyünk, egyrészt nem praktikus, másrészt nem olyan egészséges, mint a szénsavmentes italok, ugyanis savas vegyhatásuknál fogva kalciumot vonnak el a szervezettől.

A folyadék mennyisége ½ liter legyen, ennyire mindenképp szüksége van a gyermekek szervezetének a délelőtt folyamán.

Törekedjünk arra, hogy változatosan készítsük a reggelit és a tízórait is, így egyrészt nem lesz egyhangú az étkezés, másrészt minél többféle élelmiszerből állítjuk össze az étrendet, annál nagyobb a valószínűsége, hogy valamennyi vitaminhoz, ásványi anyaghoz hozzájut a szervezetünk.

További hasznos információhoz juthatunk a www.egeszsegesbufe.hu internetes oldalon.

 

wwww.hidazegeszseghez.hu 2013